Trainen voor 10km hardlopen

De 10 kilometer

Trainen voor de 10 kilometer is een zware opgave. Elke hardloper kent het wel: misschien heb je geen zin, je benen voelen zwaar, je voelt een lichte pijn in je hamstring, je muziek werkt ook niet mee en dit alles gebeurt nog voor de helft. En dan moet je nog meer dan 5 kilometer! Veel lopers vinden het dan moeilijk om door te gaan. Je bent moe en het liefst zou je na de 5 kilometer op huis aan gaan. Maar wil je de 10 kilometer lopen, dan zal je hierdoor heen moeten bijten. Je moet de pijn in je kuit vergeten en over je vermoeidheid heen stappen. Maar dat klinkt veel makkelijker dan het in werkelijkheid is. En er is maar een manier om hier overheen te stappen. En dat is: doorlopen.

Trainen voor 10km hardlopen
Het trainen voor 10km hardlopen kan een zware klus zijn.

Opbouwen naar de 10 kilometer

Bouw het rustig op. Ga niet in een keer van de 5 kilometer naar de 10 kilometer. Loop eerst 7 kilometer. Lukt dat zelfs als je heel erg moe bent, maak dan de stap naar de 10 kilometer. Maar wat je wel kunt doen om te kijken hoe zwaar de 10 kilometer is: loop de 10 kilometer met voldoende rust. Dus als je merkt dat je nog voor het einde erdoorheen zit, neem dan een rustpauze en zorg dat je voldoende rekt en drinkt. Daarnaast is het verstandig om niet dagen achter elkaar te lopen. Loop om de dag en zorg dat je lichaam rust krijgt. Lijken je benen op een dag van rubber, sla dan een keer over en doe dan een alternatieve oefening zoals fietsen of een zwemmen.

Cooling-down na het trainen

Zorg voor een goede cooling-down. Je lichaam heeft het nodig om te herstellen. Dus zelfs als je geen zin hebt in de cooling-down, of hem onzinvol vindt, doe hem dan toch. Je zal de kans op blessures verkleinen en je lichaam zal zich beter herstellen. Hierdoor zal je de 10 kilometer makkelijker kunnen volhouden.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *