Wanneer gaat Scuderia Ferrari weer een titel pakken?

Ferrari en Formule 1 gaan hand in hand, Scuderia Ferrari is volgens velen het meest bekendste en succesvolste team in de Formule 1, ze zijn ook het oudste team dat meedoet in de Formule 1 aangezien ze vanaf 1950 al onafgebroken meedoen. Ferrari heeft in het verleden ontzettend veel successen behaald in de Formule 1, legendarische coureurs zoals Fangio, Lauda, Mansell, Prost en zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher hebben voor het Italiaanse teams gereden.

De laatste successen zijn al weer even geleden

Door de jaren heen heeft Ferrari 15 coureurs kampioenschappen en 16 constructeurs kampioenschappen behaald, met als ultieme hoogtepunt de jaren met Michael Schumacher. Toen tweevoudig wereldkampioen Schumacher in 1996 samen met ontwerper Byrne en directeur Brawn de overstap van Benetton naar Ferrari maakte, werd er verwacht dat na een aantal mindere jaren Ferrari weer mee zou kunnen doen om de titels. Jarenlang zaten ze er dichtbij maar elke keer lukte het net niet, in 1996 eindigde hij als derde en in 1997 en 1998 lukte het hem niet om tijdens de laatste race in Japan wereldkampioen te worden. In 1999 deed hij weer mee om de wereldtitel totdat hij tijdens een ongeluk op Silverstone zijn been op meerdere plaatsen brak, dit betekende einde seizoen voor michael Schumacher, wel lukte het Ferrari om eindelijk weer eens om de constructeurstitel te winnen. Dit was het begin voor een aantal superieure jaren, van 2000 tot 2004 wonnen ze ieder jaar de constructeurstitel en won Schumacher het kampioenschap. De laatste wereldtitel en constructeurstitel werden in respectievelijk 2007 en 2008 behaald, veel te lang geleden voor een team met de historie en vermogen als Scuderia Ferrari.

In de schaduw van Red Bull Racing en Mercedes AMG

Ferrari heeft al jaren nog wel meegedaan voorin en veel wedstrijden gewonnen en pole positions gepakt, het lukte ze echter niet om een titel te pakken. Dit komt mede door de overmacht van twee teams. Het was het relatief nieuwe team Red Bull Racing die in de jaren 2010 tot 2013 vier opeenvolgende constructeurs en coureurs kampioenschappen wonnen, het was de Duitser Sebastian Vettel die deze vier titels pakte. Toen de Formule 1 vanaf 2014 overging op de nieuwe V6 hybride motoren was het het Duitse team Mercedes GP dat de macht pakte. Alle jaren sindsdien was het Mercedes dat beide kampioenschappen won, in 2016 was het Nico Rosberg die de wereldtitel pakte en in 2014, 2015, 2017, 2018 en 2019 was het de Brit Lewis Hamilton die het beste was. Het is echter niet zo dat Ferrari in die jaren nooit kans heeft gehad op een titel, zo was het Fernando Alonso die voor de laatste race in 2010 nog eerste stond in het klassement, het was toen Vettel die tijdens de laatste race in Abu Dhabi de titel pakte. in 2012 was het weer heel close, uiteindelijk pakt Vettel weer de titel met maar 3 punten voorsprong.

Het hybride tijdperk

Het was dus Mercedes die alle titels pakten de laatste 6 jaar, het is echter niet dat Ferrari niet mee heeft kunnen strijden. In 2014 was het nog duidelijk een overgangsjaar voor Ferrari dat er zowel op chassis als motorisch gebied er niet aan te pas kwam. In 2015 maakte Sebastian Vettel de overstap van Red Bull Racing, dat door een zwakke Renault PU niet mee kon doen, naar Ferrari. Dat jaar werd Ferrari tweede in de constructeurskampioenschap en werd Vettel derde, maar kans op titels hebben ze nooit gehad. Dat duurde tot 2017, toen Ferrari sterk aan het seizoen begon met twee overwinningen in de eerste 3 races. Ferrari had zich vooral op motorisch gebied sterk verbeterd en kon zich eindelijk meten met de Mercedes krachtbron. Vettel heeft een heel deel van dat seizoen mee kunnen doen om de wereldtitel, tot en met de GP van Monza stonden hij zelfs eerste. Hamilton was echter begonnen om de overwinningen aaneen te rijgen, van de eerste zes GP’s na de zomerstop won hij er vijf en werd één keer tweede waardoor het kampioenschap zo goed als beslist was. Mede door enkele DNF’s, persoonlijke fouten van Vettel en een minder ontwikkeling van de auto won Vettel na de zomerstop maar één race. In 2018 was het eigenlijk hetzelfde verhaal, Vettel kon lang meedoen totdat hij tijdens de GP van Duitsland een fout in de regen maakte en tegen de muur eindigde. Daarna won hij nog wel 2 keer en pakte enkele tweede en derde plaatsen maar toch was het Hamilton die uiteindelijk met ruime voorsprong de titel pakte. Dit kwam mede doordat hij vanaf de GP van Duitsland 7 van de 10 GP’s won. In 2019 was Mercedes weer zeer oppermachtig, hoewel Ferrari tijdens de wintertests heel erg sterk was was het toch Mercedes dat de eerste acht GP’s won. Ferrari won na de zomerstop wel een aantal races, dat was te danken aan de fenomenale PU die ze hebben, ook maakte ze een sterke ontwikkeling door op het gebied van aerodynamica. Ferrari was na de zomerstop misschien zelfs het sterkste team. Mede door persoonlijke en tactische fouten wonnen ze een aantal races uiteindelijk niet. Wel belooft dit veel voor 2020, aangezien er weinig aan de reglementen zal gaan veranderen. Zou Ferrari met de ervaren Vettel en talentvolle Leclerc in 2020 eindelijk weer een titel gaan pakken? Volg al het Formule 1 nieuws op gptoday.net.

Voeg een reactie toe

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.