Warming up oefeningen

Voordat je gaat sporten is het belangrijk om opwarmingsoefeningen te doen voor je spieren. Er zijn verschillende schema’s en mogelijkheden om je spieren op te warmen. Wij gaan voor jullie enkele manieren benoemen en uitleggen. Zodat je tips vindt om goed te trainen en je spieren over te belasten.

Een actieve warming-up

Je hebt verschillende soorten opwarmingsoefeningen. Dit kopje gaat over de actieve warming-up. De actieve warming-up is erom je lichaamstemperatuur en je energielevel te verhogen. Je kan dit bewerkstelligen door te gaan joggen. Doe dit in een licht tempo. Ga eerst eens goed je spieren strekken. Sta tegen en brug maak een lunch en maak je armen los. Als alles goed los zit begin dan rustig te joggen. Kies daarbij de afstand die lekker vindt. Doe het joggen alleen als warming-up, overvraag je lichaam niet en kies voor een gepaste afstand.

Let goed op bij je warming up

passieve warming-up

Deze warming-up wordt uitgevoerd met behulp van externe factoren. Deze zorgen voor extra spierwarmte. Een jasje en warme broek geven de spiervezels warmte en zorgen ervoor dat je mogelijk met minder blessures kunt gaan sporten. Het nadeel van deze warming-up je conditie niet verbeter, maar het maakt de kans op blessures fors kleiner.

Het effect van een goede warming-up:

  • Stimulering van de bloedsomloop.
  • Verhoging van de spiermassa.
  • Verhoging van stofwisseling.
  • Toename van soepelheid in de spieren en gewrichten.
  • Er ontstaat gewenning aan een oefening.
  • Je leert structuur te brengen in een sporttraining.
  • De functie van het zenuwstelsel wordt beter.
  • Betere opname van zuurstof en en snellere verlating van de afvalstoffen uit het lichaam.
  • Je leert beter mentaal plannen.

Dit zijn enkele voordelen die sporten en warming-up voor lichaam heeft.

Je kan een geplande warming-up doen of warming-up dat niet echt aan een plan gekoppeld is. Je kan een apparaat pakken of je lichaam gebruiken voor een warming-up. Als ik een warming-up doe kies ik ervoor om een appraat voor mijn oefeningen. De loopband of de crosstrainer is een prima manier op je op te warmen. De loopband of de crosstrainer kun je op verschillende standen zetten om te trainen. Wat ik fijn vind is de heuveltraining in het appraat. Vindt je appraten niet fijn kun je kiezen voor buikspieren of squats.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.